reparatie synchroonmotor

26-02-2014 00:00

Zwager Pim heeft na een middag sleutelen de vibratoscanner met de synchroonmotor gedemonteerd en meegenomen naar z'n werkplaats.

Na enig puzzel- en sleutelwerk zijn scanner en motor van elkaar gescheiden.
Waar menig amateur-knutselaar zowel als vakman het nu voor gezien zou houden en een nieuwe motor zou bestellen, gaat de echte techneut/liefhebber verder en demonteert de motor, waarvan de behuizing volledig in elkaar gesoldeerd is.
 

foto 1 en 2. De motor is geheel uit elkaar gehaald en de spoelen zijn zichtbaar. Tenminste, wat er nog van over is...

   

foto 3. Een van de spoelen is volledig verkoold en de rood-zwarte aansluitdraden ontbreken.

foto 4. De andere spoel is nog wel voorzien van de rood-zwarte aansluitdraden, maar eveneens nagenoeg geheel verkoold.

foto 5. Na heel voorzichtig afwikkelen blijkt een spoel zo'n 110 meter koperdraad te bevatten. Naast het draad liggen de spoelkernen.

Koperdraad is inmiddels besteld en er worden nieuwe spoelkernen gemaakt.

Wordt vervolgd...

 

4 februari 2014

De nieuwe spoellichamen (kern) zijn gereed.

Op de foto een samengesteld spoellichaam en een reeds zwart gespoten spoellichaam.

De rest van de operatie is het geheim van de smid...

De motor is ook reeds in elkaar gezet en getest.

Omdat het hier de synchroonmotor (runmotor) betreft, loopt deze niet vanzelf aan als er spanning op gezet wordt, daar is de startmotor voor die nog aan de toongenerator zit. 

Het lijkt echter goed, de weerstanden van de nieuw gewikkelde spoelen zijn nagenoeg hetzelfde als van het origineel.

De planning is komende zaterdag alles te monteren en te testen. We zijn zeer benieuwd of alles werkt!

Wordt vervolgd...

 

Zaterdag 8 maart

Vandaag is de nieuw gewikkelde en weer met de vibratoscanner samengebouwde synchroonmotor in het orgel gebouwd.

Tevens is nu alles gezekerd, Amerikanen schijnen daar anders over te denken: 'we don't need no fuc...... fuses'...

Alle bedrading is keurig gebundeld en ziet er weer uit als 'af fabriek'.

                     

 

Boven op de motor is een rechthoekig metalen doosje te zien. Dit is het oliereservoir waaruit een aantal katoenen naar de te smeren delen loopt.

De katoenen draden zuigen de olie op waarmee de lagers gesmeerd worden. 

 

Spannend

Het moment is bijna aangebroken om de stroom in te schakelen. Zou-ie het doen?

Na alles grondig gecontroleerd te hebben uiteindelijk dan toch maar de stekker in het stopcontact, opstartmotor aan - daarna runmotor aan en.........

het werkt! De motor draait mooi geruisloos, blijft draaien en.........geen rook!

Alle toetsen en registers geprobeerd en alles werkt op een ding na.

De voetpedalen doen het niet.

De betreffende bedrading nagekeken, maar alles is in orde.
Na enig zoekwerk blijkt een van de buizen te los in de buisvoet te staan.
Een en ander wat rechtgebogen en opnieuw geprobeerd.
Alles functioneert nu.
We hebben een volledig werkende  M100 !! 
Schitterend geluid uit zo'n 50 jaar oude Hammond met nog steeds de originele buizen.
 
Onbetaalbaar, zo'n zwager...