KDS 450c elektro heli

Dit is mijn KDS 450c elektro helikopter.
 
 
 

Om een idee te geven hoe een electro modelhelikopter is opgebouwd hierbij een afbeelding

met benaming van de onderdelen

Naast de zender om het geheel te kunnen besturen bestaat de heli in hoofdzaak uit de volgende onderdelen:

Ontvanger
Servo's (4x)
Accu
Motorregelaar
Electromotor
Gyro
Staartrotor:
De staart- of heckrotor bestaat uit op de heckrotoras opgebouwde heckrotorkop met heckrotorbladen
Hoofdrotor: 
Deze bestaat uit op de hoofdas opgebouwde:
Tuimelschijf , hoofdrotorkop met rotorbladen, stuurrotor met paddles - pitchcompensator.

 

Hieronder de stuurbewegingen die mogelijk zijn met de 4 servo's.

Deze stuurbewegingen maak je met de sticks op de zender, die het signaal naar de heli zendt om de beweging te kunnen maken.

Elke stickbeweging, zoals b.v. rollen (links- rechts) of nick (voor- achter) of pitch (hoog- laag) is een apart kanaal op de zender en op de ontvanger in de helikopter.

Het regelen van de hoogte gebeurt door het regelen van de pitch en niet door het toerental te variëren.

Het aantal kanalen op de zender wat nodig is om een heli te vliegen is een beetje afhankelijk van wat je er mee wilt, maar als uitgangspunt

moet al gauw gedacht worden aan minimaal zes kanalen om niet in de problemen te geraken.
Hierbij wordt dan rekening gehouden met apart te regelen motortoerental en gyro gevoeligheid van af de zender.

KDS 450c

Mijn helikopter is van het merk KDS, type 450c.
Dit is een 3D heli waarmee ook complexe vliegbewegingen als loopings gemaakt kunnen worden.
De rotorbladen hebben een lengte van 70 cm en de romp is 65 cm lang.
Deze heli kan een topsnelheid van zo'n 120 km/u bereiken.
 
  
 

Cursus

Het vliegen met een 3D heli is niet zo makkelijk als het wellicht lijkt.
Het vereist je volledige concentratie en een goede coördinatie van je handen.
Elke minieme beweging met een joystick wordt direct vertaald in een beweging van de helikopter.
En hij kan echt alle kanten op!
 
Op aanraden van collega Harjan (www.kds-rc-helishop.nl) heb ik met een simulatieprogramma op de pc geoefend.
Niettemin viel het vliegen daarna 'in het wild' nogal tegen.
Niet gehinderd door enige model-vliegervaring kwam tijdens mijn eerste vlucht de demo-heli van Harjan na 3 seconden al onzacht in aanraking een overblijvende plant mer een verhoute stam met kroon (boom) met als resultaat rotorbladen stuk en rompbuis gedeukt!
Gelukkig is zo'n KDS zo sterk gebouwd dat-ie na het vervangen van de rotorbladen gewoon weer vliegt.
Voor wie wil gaan model-helivliegen is het dus (ook voor je bankrekening) verstandig eerst een paar vlieglessen te volgen.
 
 

Flymentor

Zoals uit bovenstaande al opgemaakt kan worden is het vliegen met een (model) helikopter verre van eenvoudig.
Het is zonder oefening nagenoeg onmogelijk om een helikopter in de lucht te houden.
Om het vliegen enigszins te vergemakkelijken kan de heli uitgerust worden met een zgn. flymentor.
Dit is een stukje electronica gekoppeld aan een CCD sensor die de bewegingen van de helikopter ten opzichte van de grond stabiliseert.
Laat je de sticks los, dan zal de heli aardig stabiel op z'n plaats blijven.
Zonder flymentor zal de snelheid van een eenmaal ingezette beweging steeds verder toenemen waardoor de beginnende piloot al snel alle controle verliest.
Echter, overstekende bomen ziet-ie niet dus het is wel degelijk zaak volledig geconcentreerd te blijven op het besturen van je heli.
 

kds-rc-helishop.nl

De eerste vlucht met m'n eigen heli ging aanvankelijk uitstekend maar liep uiteindelijk toch slecht af.
Na de eerste accu zonder problemen leeg gevlogen te hebben, de tweede accu er in gezet.
De heli opnieuw uittrimmen ivm verschillend accu gewicht en dan vliegen maar.
Dit ging uitstekend totdat er net voor de landing iets lostrilde waardoor het geheel ter aarde stortte..
Gevolg.............rotorbladen stuk doordat deze de in het rond vliegende kap en accu raakten.
 
Gelukkig is kds-rc-helishop te Hoogeveen voorbereid op dergelijke brokkenpiloten en levert men graag wat nieuwe onderdelen.
Bovendien neemt Harjan ze ook nog voor me mee. Prettig geregeld toch?
 

Lader

Tot voor kort voor het laden van de Li-Po accu's gebruik gemaakt van de bij de helikopter geleverde oplader.
Totdat na enige keren de accu's geladen te hebben, deze niet meer volgeladen werden, waardoor de vliegtijd beperkt werd tot ca. 3 minuten per accu.
De accu;s werden doorgemeten en goed bevonden. Dus lader stuk.
Dus bij kds-rc-helishop een nieuwe Imax B6AC intelligent lader aangeschaft.
Voordelen van deze lader zijn dat de laadtijd per accu nu verkort is van 4 uur naar max. 1,5 uur en deze lader bovendien op zowel netstroom als de auto accu werkt.